LABSoft - Lims
Ajánlati specifikáció
Az Ajánlati specifikáció a szállítandó rendszer funkcionalitásának a kifejtését tartalmazza, melyet a felhasználói igényspecifikáció (URS) pontosíthat.
A LabSoft négy fő modulból áll, melyek több almodulból épülnek fel. A modulszerű felépítése révén a LabSoft gyorsan és egyszerűen igazítható az adott labor igényeihez. Továbbá, ez a felépítés biztosítja, hogy az új modulok könnyen beilleszthetők legyenek a rendszerbe.
A LabSoft Pro egy web alapú alkalmazás, mely a rendszerbe kötött gépek közötti kommunikációra a http vagy https protokollt használja, így kapcsolódni tud a már meglévő, vagy a későbbiekben kiépítendő számítógépes hálózathoz, akár intranetről is elérhető.
A LabSoft web-technológiája hálózatbarát, s a szervergéptől eltekintve mind hardveresen, mind szoftveresen - egy böngészőprogram (pl.: Mozilla Firefox) futását feltételezve - platform-független. Ebből következően az üzemeltetés csak az adatbázis menedzselő rendszer üzemeltetésére korlátozódik. Az esetleges új verziók telepítése csak a szerveroldalra van kihatással.
Az adatbázis-kezelést a PostgreSQL adatbáziskezelő látja el.
Az alkalmazás-szerver, az Apache webszerveren keresztül, PHP interpreter segítségével állítja elő a prezentációs felületeket.
A rendszer szabványos kimenetein keresztül illetve programozás segítségével egyedi igények alapján is egyszerűen csatlakoztatható más rendszerekkel (pl.: vállalatirányítási rendszerek, raktárkészlet nyilvántartó rendszerek, stb.).
A program moduláris szerkezete a későbbi fejlesztéseket és ezek üzembehelyezését könnyíti, nagyban csökkentve annak költség- és időigényét.
A modul feladata a rendszerben használt alapadatok adminisztrálása (felvétel, törlés, módosítás), valamint egyéb, a rendszer működését alapvetően meghatározó adatok nyilvántartása.
- Felhasználók: egyedi jogosultsági szintekkel, fontosabb jogosultságok: adatbevivő, jóváhagyó, minősítő, betekintési jog (vezetői), rendszergazdai.
- Partnerek: rögzíthetjük a megrendelők (gyárak, társlaborok, stb.) fontosabb adatait és a vizsgálatok árát.
- Vizsgálatok: a rendszerben kezelt vizsgálatokat tarthatjuk karban, többszintű kategorizálás adható meg. Vizsgálat típusok: mért, számított, eredménynélküli, többkomponenses, szöveges, sormérés. Fontosabb jellemzők: kerekítések, hibaeltérés, alsó-, felső mérési határ, követelmények.
- Vizsgálatiblokk: vizsgálatok csoportosításával és követelményeik módosíthatóságával képezhetőek le a Háziszabványok, Minőségi jegyzőkönyvek. Többszinten kategórziálható.
- Mértékegységek
- Mintavételi helyek: partnerekhez kapcsolódó mintavételi helyeket és fontosabb adatait tarthatjuk karban.
- Szabványok, módszerek: laboratóriumban alkalmazott mintavételi és vizsgálati szabványok adatai kerülnek letárolásra.
- Termékek, minták: laboratórium által vizsgált minták, gyógyszerek adatait rögzíthetjük.
Mintatípusok adminisztrálásán keresztül meghatározhatóak a különböző mintatípusokhoz rögzítendő adatok köre, egyedi (felhasználó által elkészíthető) jegyzőkönyv sablonok hozzárendelése.
- Laborba beérkező minták tárolási adatainak rögzítése, mintakivételek és tárolási körülmények meghatározása, mely alapján rendszer figyelmeztető üzeneteket küld a kijelölt felhasználóknak.
- Tárolási hely változásának követése és időbeli megjelenítése
- Vizsgálatiblokk megadása
- Mintacímke, mintakísérő, boríték nyomtatás
- Mintavétel illetve mintaindítás adatainak rögzítése, laborkód generálása
- Eredményfelvétel: alaptörzsben meghatározott jogosultsági rendszerhez illeszkedően
- Eredmény ellenőrzése, automatikus előminősítés
- Jóváhagyása vagy új vizsgálat elrendelése laborvezetői szinten
- Nyomtatások kezelése: eredménylap, részletes eredménylap, Stability Report
- Minta lezárás
- Selejtezési információk
- Mintastatisztika
- Éves, havi, napi jelentések készítése
- Egyedi lekérdezések beillesztése, laboratórium állandó adatszolgáltatási kötelezettségei szerint
- Szabadon megadható lekérdezések
- Statisztikák, lekérdezések MS Excel-be való exportja
- Vegyszermodul: Vegyszerek nyilvántartása, fogyás- és lejáratfigyelés.
- Műszermodul: Laboratóriumban használt mérőműszerek nyilvántartása, kalibrálási, karbantartási feladatok rögzítése és tervezése riasztási funkcióval.
- Többnyelvű jegyzőkönyvek kezelése
- Műszeres kapcsolat: Műszerekkel való adatkapcsolat, adatok automatikus átvétele.
- Minősítés: Minősítések kezelése és minták eredményei alapján minősítési kategóriák alapján minősítés ajánlása (melyet a kijelölt személy felülbírálhat).
A bevezetés során kidolgozandó Üzemeltetési Kézikönyv tartalmaz ajánlást az adatbázisban tárolt adatok mentésére és archiválására. A mentések és archiválások automatikusan készülnek és ezekhez csak az üzemeltető férhet hozzá.
Fontos megemlíteni, hogy a rendszerből adat nem törlődik, az archiválás az adatbázis egy pillanatnyi állapotának megőrzését jelenti, nem pedig bizonyos időintervallumú adatok törlését.
A leszállítandó rendszert Radio Pharma validálja, melyben szállító közreműködik és az alábbi dokumentációt készíti el:
- Rendszerszállítási specifikáció (FS, DS):
Az Igényspecifikáció (URS) és a személyes egyeztetések alapján részletesen meghatározza a rendszer által támogatott folyamatokat, a folyamatokhoz kapcsolódó funkciókat és adatokat illetve ezekhez szükséges jogosultsági szinteket. Rögzíti az üzemeltetéssel kapcsolatos követelményeket és az éles működéshez kapcsolódó becsléseket, igényeket. A könnyebb érthetőséget segítendő minden funkcióhoz képernyőtervet tartalmaz. Működés kvalifikálás (OQ) alapjául szolgálhat. - Installációs segédlet:
Az induló telepítéshez kapcsolódó követelményeket és feladatokat határozza meg. A telepítés menete olyan szinten kerül meghatározásra, hogy átlagos számítástechnikai ismeretekkel rendelkező személy el tudja végezni. A feladatok összegzéséről checklista készül, mellyel ellenőrizhető és bizonyítható a leírtak szerinti telepítés. A dokumentum az Installációs kvalifikálás (IQ) alapjául szolgálhat. - Üzemeltetési kézikönyv:
Tartalmazza azokat a feladatokat, melyek a folyamatos működéshez szükségesek. A kézikönyv külön kitér és ajálásokat fogalmaz meg a mentések, archiválások kezelésére illetve meghatározza a visszaállítás illetve katasztrófa esemény bekövetkezése esetén elvégzendő feladatokat. Minden feladatsorhoz checklista készül, mellyel ellenőrizhető és bizonyítható a leírtak szerinti telepítés. A dokumentum a Teljesítési kvalifikálás (PQ) alapjául szolgálhat illetve a Szabvány műveleti utasítások (SOP) mellékleteként szolgálhat. - Felhasználói kézikönyv:
A rendszer napi használatához nyújt segítséget. Bemutatja általánosan a rendszer használatát, felépítését és részletesen bemutatja az egyes funkciók használatát. Meghatározza különleges események esetén (pl.: programhibák, kivételek kezelése, stb.) mit kell tenni, kit kell értesíteni a felhasználónak. - Oktatási segédlet:
Felhasználók oktatásához nyújt segítséget. Két részből áll, egyik a tanároknak szóló tanmenet, másik a hallgatóknak szóló handout. - Tesztprotokoll:
Működési kvalifikáció (OQ) terv dokumentuma. A rendszer összes funkciójának tesztjét leíró dokumentum, melyet alapján elvégezhető a teszt és hibamentessége esetén bizonyítható a rendszer hibamentessége. Az egyeztetések alapján ennek elkészítése felhasználó feladata, azonban az összetettsége és volumene miatt szállító általi elkészítését javasoljuk.
LABSoft - Lims
Termék-támogatás
A rendszer zavartalan működtetéséhez szükséges feltételek biztosítása érdekében az üzembe helyezés megelőző műveletei:
- LabSoft rendszer telepítése Megrendelő telephelyén.
- A rendszer működtetéséhez szükséges képzés, a program használatának betanítása.
- A teljes dokumentáció átadása.
A használati rutin megszerzéséig, a bizonytalanságból fakadó hibák kiküszöbölése érdekében, a rendszer indítását követő harminc napon keresztül korlátlan telefonos konzultáció és segítségnyújtás.
Ezt követően lehetőség van Karbantartási és Támogatási szerződés megkötésre, amely az alábbi elemeket foglalja magába:
- Rendelkezésre állás.
- Telefonos konzultáció.
- Programhibák javítása garanciális időn túl.
- Adatbázis karbantartás.
- Futtató környezet verzióváltásainak követése (Windows, SQL, PHP).
- A jelenlegi modulok célirányos, felhasználó által meghatározott fejlesztése, specifikációs hibák javítása.
- Tanácsadás, segítség nyújtása a Megrendelőnek, mely nem terjed ki a vállalati folyamatok definiálására).
Az elkészült és üzembehelyezett rendszerre 1 év garanciát vállalunk, mely a meglévő funkciók hibáinak javítására vonatkozik (specifikációs hibák javítására nem terjed ki a garancia).
Hiba jelzése után legkésőbb két munkanappal kezdjük meg a hiba elhárítását, melynek ideje a hiba bonyolultságától függ. Amennyiben szükséges telephelyen való hibaelhárítást négy munkanapon belül vállaljuk. Mintatípusok adminisztrálásán keresztül meghatározhatóak a különböző mintatípusokhoz rögzítendő adatok köre, egyedi (felhasználó által elkészíthető) jegyzőkönyv sablonok hozzárendelése.
Megfelelően védett csatornán keresztül (pl.: közvetlen telefonos kapcsolat vagy interneten keresztüli titkosított csatornán) lehetséges a távfelügyelet, melynek keretében cégünk távolról, kiszállás nélkül tudja elvégezni a különböző szerverkonfigurációs illetve telepítési munkákat. Ennek előnye az azonnali beavatkozás lehetősége illetve a fejlesztés után a karbantartási munkák kiszállási díj nélküli elvégzése.
LABSoft - Lims
A rendszer üzembe-állításának menete és ideje
A projekt szándékaink szerint a következő menetrend szerint történne.
0-2 hét Laboratóriumi munkafolyamatok, adatkapcsolatok felmérése
2-14 hét Modellezési dokumentum és Rendszerszállítási specifikáció elkészítése Megrendelővel együttműködve
14-28 hét Rendszer testreszabása, belső tesztelése, telepítés
28-32 hét Tesztelés
28-32 hét Validációs dokumentumok elkészítése
33 hét Kulcsfelhasználók oktatása
34-38 hét Próbaüzem
35-38 hét Tesztprotokoll készítése
39-40 hét Validáció
40 hét Oktatás
LABSoft - Lims
Ajánlott hardver- és szoftverigény
4 magos processzor, 8 GB RAM, 120 GB háttértár
Operációs rendszer: Windows Server / Linux
Hardver igény
2 GHz CPU, 4GB RAM, 720p monitor, helyi vagy hálózatos nyomtató
Szoftver igény
Operációs rendszer: Windows / Linux
Mozilla Firefox vagy Google Chrome; MS Office vagy Libre Office